16 Şubat 2013 Cumartesi

STRATEJİ ANALİZİ


STRATEJİ

Start doğrusu,
Orsa şamandırasının doğru yerde olması kaydı ile,
toplu halde çıkış yapılan kontrada fakat biraz daha rahat ve temiz suda başlamaktır.
Yapacağın kontrol startın bir ucundan diğer ucunu görerek hattın neresinde olduğunu anlamaya dayanır
Sebebi
Genelde Bodrumda start anında Hava oturmamıştır, senin teknen de, diğer tekneler kadar bu çok hafif ve değişken havaya uygun değildir,
kargaşadan çıkabilecek çabukluğa ve hıza sahip olmadığın için diğer teknelerden etkilenmiyeceğin mesafeyi ayarlarsın,
havanın en hafif bir sapmasında ise eğer rüzgar 10-20 metreler mesafelerde bile değişerek esiyor ise,uygun eserse kazanacağın gibi uygun esmediğinde birdenbire startta bile farklar yersin.Starta sancak kontra yeterli bir hızla komite botunun yanından çıkış yapmayı planladığım halde, daha sonra hattı geçmek için attığımız tramolada rüzgarın drise etmesi komite botunu geçemememize sebeb olmuş ve ikinci bir tramola atılarak tekneden açılmak zorunda kalınmıştır,tekrar atılan iskele kontraya dönüş tramolası ise çok geç start yapmamıza sebeb olmuştur,burada benim her olasılığı hesaplayıp erken davranmayıp buna izin vermemem gerekirken,tekneye yeterli ivme ve hızı sağlamakta armadan da sıkıntılar doğduğunu söylememiz lazımdır.
Buna çözüm bulmak imkansızdır,yapılacak tek şey tekne hızını muhafaza edebilecek seyirler uygular iken rotadan ve hattan mümkün olduğu kadar uzaklaşmamaya çalışmaktır.
Böyle havalarda genel kural esas rotaya en yakın seyredebilmektir.
Hava artmadığı,ya da senin bulunduğun yerden başlamadığı sürece farklar açılır,hele esas rotadan uzaklaşmış isen aykırı bir rüzgarda veya yetersiz bir rüzgar bölgesinde kalman sana çok pahalıya mal olur,telafisi zorlaşır.Teknen hızlı ise veya havaya uygun yelken alanlarına sahip isen bu problemin bir bölümünü çözmen mümkün iken eğer uygun alanlar kullanamıyor isen bütün rakiplerin hata yapmasını beklemekten başka şansın yoktur ve de aslında yapmazlar.
Tekne ağırlığın 8.600 ise ve teknende 25 litre suyu,60 kg zinciri bile karada bırakır iken,gereksiz olarak teknende bulunan toplam 200 kg lık üç kişi senin performansını kesin olarak etkileyecektir.Bir mat12 6750 kg ve minimum ekiple yarışır iken,bir azuree40 6900 kg ve gereksiz personel taşımadan yarışır iken bir de bunlara maksimum yelken alanları eklendiğinde senin cenovası bile olmayan bir tekne ile yarışabilmen düşünülemez.
En ağır rakibin first40, o bile 7900 kg ile senden bir ton hafiftir.Ayrıca senin yelken alanından yüzde 40 daha büyük yelken alanı kullanmaktadır.
Rüzgarın arttığı düşünülse bile yarış yapılabilir rüzgar aralıklarında diğer tüm tekneler bavaria 40 cruising den hızlı seyredebilecek şekilde dizayn ve imal edilmişlerdir.
Senin 8600 kg ağırlık ve küçük jib in havanın birinci camadan gerektiren kuvvetlerinde 20 knot lar civarında sana avantaj sağlamaya başlar,yine de diğer teknelerin bu havaya uygun trim ve alanları her zaman yakalıyacağı ve senin avantajını tekrar dezavantaja döndürebilecekleri mutlaka düşünülmelidir.
Farklı performanslara ulaşılabilecek Ekstra özellikleri bulunmayan ağır bir teknede daha stabl trimler ve daha uzun ömürlü taktikler çok iyi seçilip uygulanmalıdır.
Uzun ayaklar dikkatlice seçilip bu ayaklarda trimin çok daha ince ve anında yapılması zorunludur.
Genel strateji, mutlaka, elde edilmiş hızın sürekliliğinin sağlanacağı taktikleri ihtiva etmelidir.Kolaylığı bir avantaj olarak algılanan ,tramolada jib in aktarılması süresi,dikkatle bakıldığında teknenin başını çevirici gücünün azlığı nedeni ile kolay tramola avantajını da ortadan kaldırabilir.
Erkut Soysal
BAYK Kış Trofesi 2013 I-II. Ayak sonunda analizi.

Hiç yorum yok: