14 Temmuz 2007 Cumartesi

BİR DENİZ AŞIĞI

30 eylül 2006
Denizden bir kesit bu anlatacaklarım,doğrusu , yanlışı ,eksiği fazlası olabilir,ama inanın gönülden.
Bir edebiyatçı olmadığım için bazı şeyleri size anlatmakta başarılı olmayabilirim,yazı lisanı katı ve soğuk sanki
Bu gün saygın bir deniz adamını,bir dostumu,hocamı,deniz partnerimi kaybetmemin birinci yıldönümü,
Bir çoğunuz adını duymamış olabilirsiniz,denizci tevazuu derken ne dendiğini onu tanıdığımızda daha iyi göreceğiz eminim.
E.Dz.Kd.Alb. Mehmet S.Uygan.
TEMEL YELKENCİLİK adlı ,zamanında denizin el kitabı denilebilecek eseri bize kazandiran,yıllarca Yelken Federasyonunca eğitim kitabı olarak kullanılan kitabın derleyeni yazarı.
Yıllardır görürdüm,”KAPTAN “ C -class yatını
içinde bir centilmen ve eşi,beyefendide, beyaz, ütülü denizci pantolunu üzerinde uygun bir üstlük,zarif bir manevra ile demir yerine gelir,gelirken açıkta tekne suyu alınır,sintine suyu değil çünki makine yoktur teknede.buna rağmen demir yerinde yapmazdı bu işi,yelkenleri uygun hale getirir,demirler,havuza telaşla değil çevikçe koşar,yelkenleri alır katlar,iskotaları söker ,bağ yapar yerine asar,gözlerdim kendini,hiç bitmezdi işi teknede, önce dragon zannedersiniz tekneyi,dragon dediğimizde zarifçe anlatır dragonla farkını bizim anlıyacağımız şekilde.
,tekne boyu 9.40,yapım 1964 yelken numarası meşhur TK 23
üzerinde 65 yılı yelkenleri,orijinal ağaç direği,mandarlar 6 lık çelik tel, çıtalar ağaç,fiberleride var artık, ama bir vida değiştirmeye kalksam,Erkutcuğum bu teknenin orijinal malzemesi bir bakalım kullanılabilir mi,bir halat değiştirmeye kalksam,Erkutcugum onu atmayalım,kılıfını sıyırırız,bir balıkçıya veririz iskarmoz halatı yapar diyen biri.
Teknelerimiz yanyana idi.Dost olduk çabukça,birlikte yarış organizasyonları yaptık yıllarca,son beş yıl birlikte yariştık,beş yıl birlikte yarıştık derken hemen merak edilecektir kaç yarısa katıldınız birlikte,sadece altı ,yılda bir yarış için hazırlardık kızımız tekneyi,kasımda karaya çeker,mayıs sonu inerdik denize,tekneleri diri tutmak kolay ama ilk hali ile yaşatmak oldukça zordur.Çivisini bile yaşatarak.Bu yöresel yarış çok önemliydi bizim için, kendimiz düşünmüş, kendimiz kurmuş kendimiz yaşatıyorduk becerebildiğimiz kadar.
Beni üç kere ağlattı
Bu yarışlardan birinde,benim denize bir tekne daha kazandırmak düşüncesi ile izniyle başka bir teknede yarıştığım bir yarışta,bir çok teknenin fener şamandıraları ile yarış samandırasını karıştırarak dönmediği bir şamandırayı, kendisinin de dönmediğini fark ettiğinde,diğer tekneler finis hattını kat edip deklarasyon vermelerine rağmen,sınıfında birinci olmasına rağmen,hattı kat etmeyip deklarasyon vermediğinde beni ağlatmıştı.Birde kendisinin popüler bir yat kulübünden yarışa davet edildiğini anlatıp,yarış günü herkesten önce tekne başına geldiğinde,”böyle bir sistemimiz yok” deyip onlarca tekneden birine bindirilmediği gün ağlamıştım,o yine beni hiç gocunmadan eğitmiş,Erkutcuğum yarış ciddi bir iştir,ekip işidir ben yanlış yaptım,en azından bir gün gidip onlarla çalışmalı ve görev bölümü yapmalıydım hadi yüksek bir yerden seyredelim diyebilmiştir,o teknelerdeki birçoğundan daha iyi bu işi yapacağı kesin iken.
Birde geçen yıl bugün ,vedalaştığımız gün ağlattı.
Halbuki neler planlamıştık.Motorsuz bir seyirle “Kaptan” la Kuzey Ege,ön hazırlığını da yapmıştık,Tabii yedeğimizde iki beygirlik YANDAN TAKMA bir tedbirle,tercümesini tamamladığı Off-shore sailTraining Manuel ve bundan faydalanılarak hazırlanan Deniz Harb Okulu Askeri EğitimBaşkanlığınca basılan YAT EĞİTİMİ İÇİN GEREKLİ STANDARTLAR ın geliştirilmesi çalışmaları,Yine YAT YARİŞ TEKNİĞİ kitabının analiz ve geliştirilmesi,YAT/YELKEN EĞİTİMİ DERS NOTLARI I kitabının devamı ve geliştirilmesi, müsveddeleri elimde kalan,GENÇLER İÇİN BİR YELKEN PROGRAMININ ORGANİZASYONU,YELKENCİLİK NASIL ÖĞRETİLMELİ,BİR YELKEN KULÜBÜNÜN ORGANİZASYONU,BARBADOS YACHT ASSOCİATİON TÜZÜĞÜ tercümesi,REZERVUARLARDA YELKENLE SEYRETMEK İÇİN BAZI NORMAL MÜSAADE ŞARTLARI,1964 AMERİKA KUPASI GALİBİ CONSTELLATİON un dümencisi Robert N.Bavier,jr. nin SPİNNAKER KULLANILMASI yazılarının tercümeleri,
Hem bunları birlikte tamamlamak hemde Amerikadan ve Avustralya dan gelen altı misafimize tatil geçirtmek için bir deniz planladık, sevgili kardeşim Ankara yelkenden dostum Mehmet Şükrü Yılmaz bize Marmaris ten bir tekne ayarladı uygun kosullarla sağolsun,50 feet Beneteau,otobüs gibi ama komplike olmadığı ıçın seyirde tek kişi yetebileceğim vasıfta,zaten gezeceğimiz yerler Marmaris-Knidos arası yani bizim mahalle ve Yunan Adaları,Yunan takıntınız yoksa oraları bile artık bizim mahalle sayilir,güzel bir gezi,uzatmamak için arayı atlıyorum,Rodos tayız , Bozburuna geçeceğiz,akşam nefis bir yemek,tek sorun rakı ,zor bulunan bir şey.Sabah işlemleri yaptırdık,mutluyuz , problemsiz geçiyor herşey,albayım başüstünde Mandraki de başa gelebilecek demir takmak gibi sorunla karşılaşmadan demiri aldik,iskele kıç omuzlukta etrafı seyrediyor hocam,iki mil gibi bir hızla iki geyiğin arasında.....ve.....yaşam bitti.Yanımızda rıhtıma bordalamış bir mega yattan (CHRİSTİNA) sağlık ekibi hemen anında geldiler tüm gerekli ekipmanla ama geri döndüremediler, yine de yapabilecekleri her şeyi yaptılar KENDİLERİNE SONSUZ TEŞEKKÜRLER.
Tekne sorumlusu olarak gerekli işlemleri tamamlamam ogün ve ertesi gün sürdü,Deniz Kuvvetleri Komutanlığımızın birimlerinin yakın ilgisi,konsolosluğumuzun ilgileriyle tahsis edilen bir tekne ile naaşı Marmarise gönderilmek üzere planlanıldığında ben tekne ile Marmarise döndüm,oradan da Urlaya ,ertesi gün Urla da askeri törenle toprağa verdik denizi gören bir yerde,yanında da çok sevdiği KAPTAN teknesinin orijinal yekesi ile.Kendiliğinden gelişen bir ritüelle,yekeyi oğlu Bob a verdim ,oda babasının yanına uzattı.

Selamlar sana komutanım,nur içinde yat.

Deniz Eğitim Komutanlığı
T.C.G.SAVARONA GV.Telsiz
64-1-647
Erkut Soysal

Hiç yorum yok: