15 Mayıs 2007 Salı

Denizdekiler

Sayin Arslan Bey ,
Her seyden once size hayirli seyirler diliyorum.Ben iki gulet ile 1999 Kasiminda Bodrum dan yola cikarak Maldiv lere gittim.Hint okyanusunda hic zorlanmadim. Kizil denizin ikinci yarisi o mevesimde felaketti.Yola cikmadan once ruzgar atlaslarini ve yol kitaplarini cok iyi inceledim.Sizin yapacaginiz yolda en onemli sey biliyorsunuzki muson zamanlari.Teorik olarak musonlar Ekim ayindan baslayip mayis basina kadar kuzey dogudan esiyor.Kuzey dogu diyorlar ama 85-90 dereceden esiyor ve kuvveti surekloi ve kararli olarak 3-4 kuvvetinde.Daha sonra da musonlar mayis basi gibi guney batiya donuyor ve 4-5 kuvvetinde guney batidan esiyorlar.Tek dikkat etmeniz gereken sey bence musonlarin donusum zamani.Ben butun bunlarin hesabini yaparak kasim ayinin 24 dunde Turki yeden ayrildim.Yilbasini Aden de gecirdim ve teknelerin son kontrollerini yapip ocak ayinin 3 cunde Adenden Male ye yol verdim.Kitaplar Maldivler e gidecek teknelerin ozellikle yelken seyri yapan teknelerin basrs korfezi agzina fazla yaklasmamalarini ve ozellikle Karachi ye fazla sokulmamalarini soyler cok da haklilar.Himalayala rdan Kuzey bati musonlari cok sert sagnaklar halinde asagi iner.En dogru yol Madiv lere giderken de gelirken de Maldivlerin batisindan direk olarak Aden e vurmak.Tek dikkat edilecek husus Sokotra adasina fazla sokulmamak.Ben 90 mil Kuzeyinden gectim.Nedeni korsanlar.Somali li korsanlar surat tekneleri ve agir silahlar ile geliyorlar.Bizleri Aden de , Misir limanlarind bu konuda cok uyardilar ve o sularda olan salldirilar ile ilgili cok detayli bilgiler verdiler.Sonuc olarak havalar oturana kadar Ekim 15 ile 1 ocak arasi o sulardan uzak duracak sekilde yolunuzu planlamanizi tavsiye ederim.Ozellikle Arap denizin de Musonlarin donusum zamani inanilmaz sertlikte havalar yersiniz.Bir de 15 Mayiz - 1 Agustos arasi yine musonlarin donusum zamaninda havalar oturana kadar gecen bu surede bu sulardan uzak durmaniz.Ama ozellile 15 Ekim 15 Aralik arasi Hint okyanusunun kuzeyi ile Arap denizi cok riskli ve yorucu olabilir sizin icin.Ben Maldivler de 2,5 sene kaldim ve havayi surekli takip ettim.Yukarida verdigim bilgiler son derece gercekcidir. Bu konu ile ilgili elinizde kitap varsa okuyun goreceksiniz ayni seyler soylenir.Ben de kitaplardan ogrendim butun bunlari.Kizil denizin ikinci yarisi Yemen-Suveys arasida sizin icin yorucu olacaktir.Mercan dokuntulerine cok dikkat etmeniz gerekir.Daha fazla bilgi isterseniz lutfen bana yazin.Hayirli seyirler,Bir Turk denizcisi olarak sizi candan kutluyor , sizin gibi dunya denizlerinde gezen Turk denizci dostlarimla gercekten cok ama cok gurur duyuyorum.Lutfen gectigimiz her yerde Ulkemizi ve Baytagimizi en iyi sekilde temsil edelim.Ruzgariniz yeteri kadar , pruvaniz Net olsun.

Levent Uyguner


Sayın Levent Uyguner e bu bilgilendirmesi için teşekkürler.

Erkut Soysal

Hiç yorum yok: