24 Nisan 2007 Salı

DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME TÜZÜĞÜ

Denizde Çatışmayı Önleme Tüzüğü
Bakanlar Kurulu Kararının Tarihi 12.12.1977 No 7/14561
Dayandığı Kanunun Tarihi 10.06.1946 No 4922
Yayımlandığı R.Gazetinin Tarihi 29.04.1978 No 16273
Yayımlandığı Düsturun Tertibi: 5 Cildi 17 S 105


Bu günlerde tekrarlayarak tazelememizi gerektiren bilgilerimizi denizde çatışmayı önleme tüzüğünden faydalanarak kontrol edebiliriz.

Bazı bölümlerde yorum eksikliklerimizin olduğunu samimiyetle itiraf etmemiz gerekir.
Konumuz bu tüzüğün nerelerinin düzeltilmesi gerektiği değildir.Amaçlanan bu kuralların hepimizin faydasına kullanılır anlayışla algılanmasıdır.

Denizde yelkenle seyretmek hedef temamız olduğundan ,önce yelkenli tekne deyimiyle ne kasdedildiğine bakmamız gerekir.
Kural 3/genel tanımlamalar/(c) YELKENLİ TEKNE DEYİMİ var olsa bile yürüten makinasının kullanılmaması şartıyla
,yelken ile seyreden bir tekne anlamına gelecektir.
www.yelken.gen.tr deki tarif yanlışlıkla” kullanılması” şeklinde yazılmıştır.
Yine biz yelkencileri ilgilendiren tariflerden,bir teknenin boyu ve eni tarifleri,o teknenin tam boyu ve en geniş eni olarak anlaşılacaktır. Bu boy kriteri yol hakları ve geçiş önceliklerinde önemli olmaktadır.

Kural 5 ise mevcut tüm uygun araçların yanı sıra her zaman tam bir görme ve işitme gözcülüğünü istemektedir.
Kural 6 da ise emniyetli hız tarif edilmektedir.
Bütün bu bilgilere çok kolayca bu tüzükten ulaşılabilinir,
.
Kural 7 de çatışma tehlikesi başlığıyla verilen bilgilerin yorumlarında bilgi ve deneyim ile birlikte anlık psikoloji de etkin olmaktadır.Doğru yorum ise ancak dingin bir kafa ile yapılabilir.
Kural 8 de ise çatışmayı önlemedeki hareketlerimizi anlatılmakta olup yelkenli-yelkensiz tüm tekneleri bağlamaktadır.Buna mutlaka, hızı ve kaçış manevraları sınırlı yelkenli teknelerin daha fazla önem vermeleri gerekmektedir.

Esas dikkat etmemiz gereken ise

YELKENLİ TEKNELERİN HER ZAMAN HER YERDE YOL HAKKINA SAHİP OLMADIKLARIDIR.

Dar kanallar ve trafik ayırım düzenleri başlıkları incelendiğinde (kural 9 ,10 ve 13) yelkenli tekne olarak nelere dikkat etmemiz gerektiği açıkça görülecektir.

TEKNELER ARASINDAKİ SORUMLULUKLARI DÜZENLEYEN KURAL 18

“9,10 ve 13 sayılı kuralların aykırı hükümleri hariç” şeklinde başlamasına rağmen, sadece kendi içinde değerlendirilerek sahip olduğumuz yol hakkı anlayışı maalesef yanılgılara ve tatsızlıklara sebeb olmaktadır.
Bütün bu kurallara rağmen denizde sağlıklı seyir,denizcilerin sağduyu,anlayış,bilgi ve hoşgörüsü ile sağlanabilir.
Ben yelkencilerde bu duyguların yeterince geliştiğine eminim.Yelkencilerin sahip olduğu bu hasletleri de herkesden beklemesi hakları iken,yine de DENİZDE ÇATIŞMAYI ÖNLEME TÜZÜĞÜ nü bir defa daha gözden geçirmemizin faydasına inanıyorum.

Yeni sezonda keyifli seyirler dileğiyle.

Erkut Soysal

Hiç yorum yok: